onsdag 28 augusti 2013

Och planerna framåt då?

En kompis, tillika kollega, skickade den här länken till mig (med rubriken Nästa lopp?). Och jäklar vad jag gick igång på filmerna. 90 kilometer! Ultra! Trail! Vasaloppet! När jag berättade om loppet för Maken så konstaterade han:
- Jahaja. Det är väl nu som jag i egenskap av make, och uppenbart den enda i hushållet som är vid sunda vätskor, borde sätta ner foten och säga nej...men det tänker jag inte. Klart att du ska springa om du vill! Men bara så att du vet...det här är vansinne. Jag menar...när du har sprungit en mara, känner du då att va fan, nu skulle det sitta fint med fem mil till!
- Öhh, nej. Det är väl klart att jag inte känner det. Men det är ju en helt annan sak om man från början vet att man ska springa mycket längre. Då disponerar man annorlunda.
- Hmm, jaja. Men varför inte sikta på att bli snabbare på maran? Eller springa ett maraton i alperna? Vad är det som lockar med ultra? Är det ens det som du har bäst förutsättningar för?
- Tja, säg det. Det är väl utmaningen som lockar. Och att det är ett traillopp.
- Och machoprylen att du kan knäcka gubbarna i fikarummet efteråt...
- Det är inte att underskatta!
- Haha, nej. Men varför?

Ja, varför lockar den här typen av lopp? Nu tror jag inte att jag kommer att springa Ultravasan nästa år, eller ens någonsin. Men jag är sugen på att springa något långt lopp som, i likhet med Axa, lika mycket är en upplevelse som en fysisk utmaning och tävling. Det får gärna vara i fjällen eller alperna, likaså gärna vara ett traillopp. Samtidigt så lockar det att försöka bli (rejält) snabbare på maran och att springa något av de stora loppen (typ Berlin marathon).

Utifrån hur vardagen ser ut så inser jag en sak: jag måste fokusera och bestämma mig för vilka mina mål är. Jag har inga större problem att prioritera träning, inom rimliga ramar, däremot så kan jag inte springa hur många lopp som helst. Det tar helt enkelt för mycket tid, med resor och kringarrangemang.

Så just nu funderar jag en del över vad jag har för mål inför det kommande året. Jag kommer definitivt springa några maraton och ett par kortare lopp. Men vilka? Och vad för slags?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar