torsdag 13 december 2012

Jodå, vinterlöpning har sin charm

Just nu är det mycket prat om vinterlöpning. I bloggar, i forum...och i fikarummet på jobbet. Vad ska man ha på sig? Är merinoull så överlägset som det påstås? Behöver man dubbar? Ska man satsa på Icebugs eller duger vanliga broddar från apoteket? Hur fixar man att andas när det är en bra bit under nollan? Hur kallt kan det egentligen vara när man springer?

Förra vintern var den första vintern som jag inte parkerade löparskorna i garderoben. Istället skaffade jag ett rejält underställ (ja, i merinoull), vintertights, ett par nya vantar och fortsatte att springa. Bara vid ett par tillfällen, när det var kring 20 grader, lät jag bli på grund av kyla. Snöfall (läs: lätt storm) och halka trotsade jag utan större problem. Under vintern insåg jag ett par saker:

- om man bor i norrland och vill bli bra på långdistanslöpning så kan man inte undvika att springa i snö, kyla och halka...det är helt enkelt väderförhållanden som råder 6 månader om året
- det går alldeles utmärkt att springa när det är snö, kallt och halt.

Inför den här sässongen funderade jag inte ens över om jag skulle fortsätta springa eller ej. Visst är det enklare att springa när det är (lagom) varmt och ljust ute, men vinterlöpning har sin charm också. Exempelvis är det betydligt mjukare att springa på en snöig men välplogad väg än att springa på asfalt. Jag upplever också att jag får ett bättre, eller åtminstone mer behärskat, löpsteg när det är halt ute. Jag landar mer mitt på foten och håller bra balans. Det är också lite utmanande att springa i snö då man lätt glider omkring. Plus att det ofta blir som ett platt terrängpass när det är dåligt plogat...och det måste ju betraktas som någonting bra!

Men...nackdelen är alla kläder. Vid det här laget har jag både blivit ganska bra på att lista ut vad som passar för mig under olika väderförhållanden och fått ihop på mig en rejäl löpargarderob med alla möjliga alternativ. Lik förbannat är det jobbigt att dra på sig lager efter lager med funktionskläder. Kläder som ofrånkomligt blir dyblöta och...tja, inte så trevliga. Jag tar dock - med glädje - detta besvär framför att ställa mig på ett löpband under vintern. Den tiden, då jag tyckte att det var okej, är för evigt förbi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar