torsdag 24 oktober 2013

Ursäkter?

Listan med ursäkter för att inte springa, hos Maraton-Petra, är riktigt kul. Särskilt punkten om hundbajs!

Själv brukade jag hävda att jag inte fattade hur man skulle andas för att kunna springa långt. Sedan insåg jag, den hårda vägen, att det var så enkelt att jag hade dålig kondition - trots att jag var hyfsat allmäntränad (jag gick på gym och yoga ett par gånger i veckan). Brist på kondition gjorde att jag flåsade, led, trodde att jag skulle spy...och gav en allmän känsla av att vara jagad av liemannen. Efter några plågsamma månader, då jag harvade runt vårt bostadsområde (3,3 kilometer...), så kunde även jag andas som folk.

Jag inser att folk kan bli ganska provocerade när jag numera säger att jag inte har några motivationsproblem när det gäller att springa. Ibland kan jag vara sjuk eller inte ha möjlighet att springa av något praktiskt skäl. Men det är högst sällsynt att jag låter bli på grund av dåligt väder eller allmän brist på lust. Det tog dock några år att komma dit. På samma sätt som det tog tid att betrakta milpass som korta pass och långa pass (typ från två mil och uppåt) som ett helt normalt inslag i veckodosen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar