måndag 13 augusti 2012

Fjäll, oh fjäll!

När jag tittar på bilder från Axa Fjällmaraton (exempelvis Mirandas) så blir jag nästan grön av avundsjuka. Jag hade ruskigt gärna sprungit det loppet, eller Jämtlandstriangeln Unplugged. Axa Fjällmaraton var dock fulltecknat när jag insåg att jag ville springa det och Jämlandstriangeln föll bort av andra skäl - och om jag ska vara ärlig så är jag inte heller tränad för något av dessa lopp. Ännu. 

Inför nästa år så tror jag dock att det är fjällmaror (och kanske någon ultra) som är det stora målet. Jag vill springa terräng. Jag vill springa långt. Och jag vill verkligen springa på fjäll. Jag kan inte ens förklara varför, men kanske är det så enkelt att jag gillar fjäll lika mycket på sommaren som på vintern? Slalomskidor eller terrängskor? Huvudsaken att det är riktiga fjäll.

Hur som helst så inser jag att jag behöver göra två saker; börja springa mer kuperad terräng och utöka antalet mil per vecka. I nuläget springer jag ungeför fyra mil i veckan och det borde successivt gå att utöka. Likaså finns det helt ok områden att springa terräng i närheten. Så...det är väl bara att sätta igång. För upp på fjället ska jag.

Som en lycklig slump ska jag faktiskt till fjällen i nästa vecka, närmare bestämt till Ammarnäs där Kungsleden går förbi. Gissa om jag ska springa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar